در کتاب سواد خواندن برای پایهی اول دبستان, برای هر یک از درسهای کتاب درسی فارسی، یک داستان ویژه طبق همان فصل کتاب درسی، از کتاب کلیله و دمنه انتخاب و براساس حیطههای آزمون «پرلز» لایهبندی شده و با چند پرسش، سعی در ارتقای سواد خواندن مخاطب دارد.
بدنهی اصلی این کتاب 22 قسمت و متناسب با 22 درس فارسی کلاس اوّل دبستان و به همان ترتیب است که در کتاب درسی آمده است. در پایان نیز بخش تکمیلی از تکرار پنج داستان استفاده شده است.
در شروع هر درس حروفی را آوردهایم که تا آن زمان دانشآموز خوانده است و سعیشده تا همگام و همراه با دانشآموز اوّل دبستان پیش برویم.
در درسهای ابتدایی، دانشآموز حروف بسیار کمی را خوانده است. بنابراین به جای برخی واژهها از تصویر استفاده شده است تا ابتدا مهارت «تصویر خواندن» در او بیشتر شود.
برای اوّلین داستان (در درس اوّل) فقط از تصاویر استفاده کردهایم و هر چه جلو رفتهایم از تعداد تصاویر کمتر و به تعداد واژهها افزوده شده است.
در بخش تکمیلی پایان کتاب، روش کار در جهت مقابل درسهای ابتدایی کتاب است. یعنی پنج درس اوّل را دوباره آوردهایم و این بار بیشترِ متن را واژهها تشکیل میدهد و جای چند واژه را در هر درس خالی گذاشتهایم تا دانشآموز تصویرش را نقّاشی کند. به این ترتیب، اگر در چند داستان اوّل و خواندن تصاویر آن درک کاملی بهدست نیاورده بود، اینجا متوجّه نکات مهم میشود.
کاربرد دیگر متنهای این کتاب به دلیل ویژگی خاصّی که دارند، به عنوان کتاب دیکته نیز کاربرد دارند. چون هر متن مربوط به یکی از درسهای کتاب فارسی اوّل دبستان و فقط دارای واژههایی است که دانشآموز حروف آنها را تا آن زمان خوانده است.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.